Sunday, May 9, 2010

تراختورچي‌ قهر نمي كند

تورج عاطف كه در يكي از نوشته هاي قبلي اش خود را به دليل داشتن اصل و نسب آذربایجاني دوستدار تراختور معرفي كرده بود، سخنان زير را در وبلاگش منتشر كرده است:

"تيم تراكتور سازي كه در هر بازي خانگيش نزديك به 80000 تماشاچي دارد در 33 بازي خود تنها 11 بار برده است آمارها مي گويند سيل طرفداران تراكتور تنها در 33 در صد بازيهاي تراكتور شادمان به خانه رفته ودر 67 در صد مواقع مغموم بودند اين اتفاق براي تيمهاي پر طرفدار نظير ملوان 70% و شاهين بوشهر 73%و مس كرمان70% و مقاومت سپاسي75% و ابومسلم و استقلال اهواز 79% بوده و طرفدارانشان را غمگين و شايد منزجر از فوتبال كرده اند مي پرسيم با اين آمار بايد تعجب كنيم كه چرا فوتبال ما هر روز كم بيننده تر مي شودو طرفدارانش فراري مي شوند ؟"

- فوتبال من - چرا تماشاگران فراري مي شوند؟ (view on Google Sidewiki)


نمي دانم او چقدر تراختورچي ها را شناخته، ولي به ضرس قاطع مي گويم كه خيلي كم شناخته است. اگر او در بازيهاي تراختور چه در تبريز و چه در شهرهاي ديگر حضور نيافته باشد، حتما از تلويزيون صداي "عئيبي يوخ" گفتن تراختورچي ها را از تلويزيون شنيده استآ و حتما سخنان شخصي نه چندان محبوب همچون مايلي كهن را نيز در تمجيد از طرفداران تراكتور شنيده است كه  اين سنت شكنان فوتبال ايران با وجود باخت تيمشان هر دو تيم غالب و مغلوب را تشويق كرده اند. تراختوري ها اگر قرار بود فراري شوند همان هفته‌هاي اول فراري مي شدند؛ ولي شاهد افزايش تصاعدي و  شگفت انگيز تشويق كنندگان تراكتور، چه در بازيهاي خانگي، و چه در شهرهاي ديگر بوديم.

آبانماه پارسال با وجود آنكه تيم تراختور در عين شايستگي با نتيجه دو - يك به پرسپوليس در استاديوم آزادي باخت ، شايد اگر تذكر نيروي انتظامي نبود، تا پاسي از شب هم، نوازنده دوره گرد گارمون، مدام آهنگهاي درخواستي براي رقص آذري مي زد و دهها تراختورچي هم مي رقصيدند.

تشويق تراختور توسط تراختورچي ها نه تشويق جهت برد صرف و عبور توپ از خط دروازه است، بلكه تشويق جهت همبستگي بيشتر است و نگرفتن نتيجه مطلوب در بازي، نه تنها آنها را مغموم نمي كند و فراري نمي دهد، بلكه  جاذبه فراتر از فوتبالي كه تراختور دارد باعث جلب توجه بيشتر شده و هر روز خيل بيشتري را هم جذب مي كند و خواهد كرد. اين فرقي است كه تراختور با بقيه دارد! و تنها عاملي كه شايد باعث هشياري و تقلاي بيش از پيش مسؤولان، كادر فني و حتي بازيكنان تراختور جهت مديريت بهتر  باشگاه و كسب نتايج دلخواه شود، حضور تراختور جهت تشويق تيمهاي ناشناخته‌اي همچون گسترش فولاد است كه چه بسا با شكست دادن پرسپوليس و قهرماني در ليگ حذفي و كسب سهميه آسيايي جايگاهي رفيع‌ همچون تراختور در ميان تركهاي آذربايجاني پيدا كند. شماتت و ناسزا گفتن در ورزشگاه‌ها و يا قهر كردن و فراري شدن، فرهنگ آذربايجاني جماعت نيست.


1 comment:

Anonymous said...

http://tehranli.mihanblog.com/post/194

Yazıları Latin əlifbasında görmək için, mətni kopi eləyib gedin Köçürgə`yə:

köçürgə yazılımı