Saturday, May 8, 2010

تيراختور: شولوق كئچي، يوخسا قاپاز آلتي؟

گئچن هفته تيراختورون تبريزده اويناناجاق سون اويونوندان بير گون قاباق، بير فارسجا مقاله يازديم. بو وئبلاگين اوخوجوسو آز اولماق ايچين، اونو گؤندرديم تراختور سايتلارينين بيريسينه و اوردا دا ياييلدي(تراختورفنس). يازي نين باشليغي "تراختور؛ سپر بلاي فوتبال ايران" ايدي؛ بو يازي نين باشليغي‌ني سئچنده، بو سورغو بئينيمه گلدي كي "سپر بلا"نين توركجه‌سي نه اولار. فيكر ائله‌ديم فارسجا يا دا اينگليس ديليندن گيريب؛ آنجاق سؤزلوكلرده بير شئي تاپابيلمه‌ديم. ياديما دوشدو  فرانسالي يازار، "دافنه دو موريه"نين بو آددا بير كيتابي وار؛ اينتئرنت ايله چتين ليك ايله باشا دوشدوم كي اينگيليز آدي Scapegoat دير. يعني حئيوانلار آراسيندا قوربانليغا لاييق گؤرونن حئيوان. و بو حئيوان دا نه اولا بيلر؟ بللي دير كه شولوغ كئچي!!
Azerdict سايتيندا آذربايجان توركجه سينده كي قارشي‌سي دا "قاپاز آلتي" يازيلميشدي! داي اؤلوردوم گولمك‌دن. دئديم بونو توركجه‌سيندن يازسام تيراختورچولارين خوشونا گلمز! ائله  فارسجا يازيب "سپر بلا" دئسه‌ك داها اويغون دور.

ايران فوتبولونون شولوخ كئچي‌سي يا قاپاز آلتي‌سي، ياني تيراختورا گؤره يازديغيم فارسجا مقاله‌ني، بير آز ائديت ايله آشاغي دا اوخويابيلرسينيز:

تراختور؛ سپر بلای فوتبال ایران

بی شک می توان گفت حضور تراختور و طرفداران بی شمار آن در ورزشگاهها باعث جذابیت منحصر به فرد فصل 88-89 لیگ برتر شد. و این در حالی بود که سرخابیهای پایتخت و حتی دایی و باقری، در میان ترکها به شدت احساس غریبگی می کردند. شاهد حمایت هواداران بی نظیری بودیم که حتی نقشی غیر قابل انکار در حضور تیم دیگر آذربایجان یعنی گسترش فولاد در فینال جام حذفی شدند و حتی در اصفهان و کرمان خواستند از تشویق به سبک تراختور تقلید کنند، البته فرق هویت طلبی و شوونیسم را ندانستند که فعلا بماند!

ولی سنت شکنی آذربایجانی ها بدون تبعات هم نبود و در هر بازی خارج از خانه (به جز تهران و کرج) شاهد اهانتهای فراوانی بودیم که نثار مردم آذربایجان می شد. در بوشهر، در اصفهان ، و در مشهد که نسبت به آذربایجانی ها بی مهری می شد و کمیته انضباطی فدراسیون و سازمان لیگ وقعی به درخواست طرفداران و مسؤولان باشگاه تراختور نمی نهاد؛ و از سوی دیگر شاهد ناداووریها و قضاوتهای مغرضانه هم بودیم ولی در هر بار وضعیت بدتر می شد. امروز هم شاهد خبر جریمه باشگاه تراختور به مبلغ پنج میلیون تومان بودیم به دلیل اینکه طرفداران تراختور در بازی با پرسپولیس خوب رفتار نکرده اند! و برای ما عجیب نبود در حالی که همین جمعه قبل در کرمان بدترین توهینها به آذربایجانی ها شد و هنوز هتاکی آنها را فراموش نکرده ایم که جریمه می شویم! و ساعتی از شنیدن خبر جریمه تراختورچی ها نگذشته بود که سورپرایز شدیم! عزیز محمدی از مردم آذربایجان شرقی، و نه همه ترکها و آذربایجانی ها، به دلیل اینکه در کرمان مورد اهانت واقع شده اند عذرخواهی کرد و گفت شما جدی نگیرید،فردا هم حداقل هشتاد هزار نفر بیایید به ورزشگاه؛ ما خودمان با آنها برخورد قاطع می کنیم. البته این شاید برای کاستن از شدن خشم آذربایجانی ها است که فردا در استادیوم سهند تبریز تشویق و شعارهایشان شدیدتر خواهدبود؛ ولی گویا نمی دانند که ترکها پاسخ توهین را با هتاکی نمی دهند!

البته این سؤال هم مطرح می شود که چرا عزیز محمدی پس از سی و دو بازی هم اکنون به فکر رفع کدورت و در صدد دلجویی از اهالی آذربایجان (فقط شرقی) برآمده است؟ مگر در بازیهای قبلی اهانت و بی مهری نمی شد؟ هم اینک چه شده؟
کافی است اخبار را بخوانیم و بدانیم که این هفته ناظران کنفدراسیون فوتبال آسیا به ایران آمده اند و دارند کم و کیف تیمهای لیگ برتر ایران را بررسی می کنند و این شایعه هم وجود دارد که می خواهند از سهمیه ایران در جام قهرمانان آسیا کم کنند. هفده باشگاه دیگر که جز پول و پله و امکانات چیز دیگری ندارند و به قول ترکها، قوناخ قاباغینا چیخاتمالی فقط تیراختور دی! یعنی این فقط و فقط تراختور و تراختورچی های پرشور و با فرهنگ هستند است که می توانند جلوی میهمانان خارجی آبروداری کنند و باعث شوند ای اف سی دست به سهمیه های ما نبرد!

و واقعا جای افسوس دارد، جور و مصیبت و جریمه و فحشش نثار تراختور می شود ولی برای تیمهای دیگر سهمیه جور می شود! . کاش کنفدراسیون فوتبال آسیا یک سهیمه مجزا به افتخار آذربایجان و تراختورچی ها در نظر می گرفت. مگر یوفا برای اسکاتلند و ولز سهیمه های مجزا در نظر نمی گیرد در حالی که جزو کشور انگلستان هستند؟ البته ما داشتن استحقاق را با عمل ثابت می کنیم و انشاء الله پولاتچی ها با حمایت دهها هزار تراختورچی پرشور، با شکست دادن پرسپولیس به نمایندگی از آذربایجان و ایران در رقابتهای آسیایی حضور پر افتخاری خواهد داشت.

آیدین. ک

3 comments:

mehdi mutlu said...

یاشاسین آذربایجان

Anonymous said...

سلام يورولميسيز من نادرتبريزلي وبلاگ
www.azarbaijan.rozblog.com
يازاريم عزيز دوستوم سيزين بالاترين سايتين دا آيدي واريزدي ؟؟ بالاترينده بيزترکلر يالنيز قالموشوق من ايسيرم غيرتلي ترکلريميزي يغام بيريئره سنده بيزيم له اول منيم آيديم بالاترينده yashasin
http://balatarin.com/users/yashasin
مينيم له دانيش
ساغول

Anonymous said...

یاشاسین آیدین بی.
منجه سیزین وئبلاگینیز آذربایجانین ان گؤزل و ان ماراقلی وئبلاگلاریندان دیر.
آللاه سیزی آذربایجانا چوخ گؤرمسین!

Yazıları Latin əlifbasında görmək için, mətni kopi eləyib gedin Köçürgə`yə:

köçürgə yazılımı