Saturday, March 13, 2010

سه هيچ به نفع تراختور


واقعا جای تشکر دارد که شبکه تهران بازی مهیج تراختور و استیل آذین را پخش کرد. یاشاسین تئهرانین شبکه بئشی.

جدا از نتیجه دلچسب بازی ، صحنه ای بسیار جالب را دیدم که در آن داشتند به ماموران انتظامی گل می دادند. گزارشگر بازی چیزی در آن مورد نگفت، یا فرصت نشد بگوید یا اینکه احتمالا نمی دانسته موضوع از چه قرار است. البته من هم دقیقا نمی دانم. ولی مي شود دو حدس زد:

- کار کار طرفداران با فرهنگ تراختور بوده که امروز با جمعیتی حدود یکصدهزار نفر فریاد کشیدند: "تورک دیلینده مدرسه، اولمالی دیر هرکسه" و همزمان هم به هر کدام از مامورانی که مسؤول ایجاد امنیت هستند یک گل میخک داده اند که ما هیچ موقع اهل اغتشاش و خشونت ورزی نبوده ایم و نیستیم و نخواهیم بود.

- و یا اینکه بعد از حوادث پس از بازی هفته قبل، خود پلیس به این نتیجه رسیده که این جماعت پرشور، دنبال چيزي مثل قدرت نبوده و متفاوت است، و با گل به استقبال آمده، نه با اشیای دیگر!

با اينكه نتيجه اي كه ثبت شد دو بر يك بود، ولي بازي اصلي را در اين ميان يك نتيجه سه بر هيچ به نفع طرفداران بود! چون هم  با تشويق بي امان باعث شدند بازيكنان موفق دو گل بزنند و با دست پر از زمين بيرون بيايند، همانگونه كه در بتوضيح داده شد هم گل دادند، و هم اينكه مطالبات مدني آذربايجان را فراموش نكرده و حرفشان را هم زدند.

و البته مطمئن بودم عکسهایی در این مورد منتشر خواهد شد که باز یاشاسین سایت تبریز فوتو و خلیل غلامی که عکس قشنگی در این مورد منتشر کرده:



و ضمنا مطلبی که عکاس فوق الذکر در ضمیمه عکسها نوشته خیلی جای تأمل دارد:
یکی از عجایب روزگار ما این است که پیش از این به غیر از چند تا خبرگزاری محدود هیچ کدام گزارش تصویری تراختور را نمی خواستند. خبرگزاری مهر علاقه ای به عکس های بازی تراختور نداشت و با سردی تمام رضایی (دبیر سرویس عکس خبرگزاری مهر) به من گفت: نمی خوام! ولی امروز پیش از هر بازی چندین مجله و رسانه ی سراسری از ما گزارش تصویری می خواهند. حتا به خبرهای حاشیه ی این بازی هم علاقه مند شده اند. صدای هشتاد هزار نفری می تواند برخی چیزها را تغییر دهد. می تواند برخی خبرها را تحت الشعاع خود قرار دهد. می تواند نشان دهد که گاهی حاشیه حتا از خود بازی مهم تر می شود. وگرچه ششمی هست ولی جزو اولین ها بشود.

هم چنین نشان دهد که فوتبال به رغم تفکر برخی ها، جزو فرهنگ بومی شهر شود. و نشان دهد که مردم باز هم جلوتر از مسؤولین اند. و فرهنگ نمی تواند ساخته و پرداخته ی حکومت ها شود. وگرچه تراختور هشت سال خاموش ماند، ولی این آتش زیر خاکستر دوباره و هر لحظه می تواند شعله ور شود.

پ. ن:
اين هم يك عكس جالب ديگر از ايرنا:


No comments:

Yazıları Latin əlifbasında görmək için, mətni kopi eləyib gedin Köçürgə`yə:

köçürgə yazılımı