Wednesday, April 16, 2008

تفاوت آمال

با اينكه ازمطلب عجيب روزنامه همشهري، آلمايولو چنين نتيجه گرفته است كه :"معلوم میشود که برای آنها نه فارسی گویی بلکه فارس بودن مهم تر است"، و من هم در ستون گونده ‫لينك(لينك روزانه) به آن، با توضيح "مطلبي ضد فرهنگي و نژادپرستانه در روزنامه همشهري" لينك دادم. ولي وقتي خود را جاي آن نويسنده مي گذارم و اگر مساله شعر را بر بر خود شاعر ارجح ندانم، يقينا دنبال مليت و هويت شاعر خواهم رفت و اينكه او را از اين نظر مشابه و هم گروه خود بدانم و اگر فارس بودم (حتي از نوع غير قوم گرايش) و "روز ملي شعر و ادب" را با "روز شعر و ادب فارسي" اشتباه مي گرفتم، شايد من هم مي گفتم در جايي كه سعدي و حافظ و فردوسي جولان مي دهند اين شاعر ترك خشگنابي و سراينده "سهندييه" و "حيدربابا يا سلام" چكاره است؟! و احتمالا خداي نا كرده حرفهايي تندتر هم مي زدم.

ولي مي دانم لاجرم عقل و منطق هر نوع تعصب و غرض را محكوم مي‫كند و بدين سبب شهريار را مي توانستم برتر شمارم، چون كه حتي به زبان غير مادريش، هم رديف همان شعرا كه به زبان مادريشان شعر سروده‫اند، نه شاعري‫، بلكه هنرمندي و اعجاز كرده‫است. به هرحال شايد باز هم نمي توانستم احساس را كنار بگذارم و سراغ سعدي و حافظ را مي گرفتم و آرزويم اين مي شد كه " كاش روز سعدي، روز ملي شعر بود"!

... بله، حق آروز را به او مي دادم، و اين آرزوي او را با آرزوي ميليونها كودك گذشته، حال و چه بسا آينده آذربايجاني مقايسه مي كنم كه اين آرزو را در سر دارند: "كئشكه اؤز آناديليمده ده يازيب اوخويابيلرديم(اي كاش به زبان مادري خود نيز مي توانستم بنويسم و بخوانم)"!


راستي! آرزوي ما كجا و آرزوي او كجا...؟!



1 comment:

Soltani said...

مطلب مشابهی هم از یکی دیگر از اساتید و اعضای هیئت علمی دانشگاه در همشهری نقل شده که ایشان هم “روز ملی شعر و ادب” را “روز ملی (!) شعر و ادب فارسی” نامیده و علل انتخاب شهریار را برای این روز کنکاش کرده است! مطالعه این مطلب علمی با توجه به ریشه یابی علمی (!) به وجود آمدن گروه های پان ترکیستی در آن خالی از لطف نیست.
این نویسنده چنین کشف کرده که فردوسی ترکهای مغولی (؟) و افسانه ای را مورد تاخت و تاز و توهین خود قرار داده و منظورش ترکهای آذربایجان نبوده است! و حال که ملتهایی که فردوسی به آنها توهین کرده در داخل مرزهای ایران نیستند، بنابراین وی مي‌تواند چهره شاخص روز ملي شعر و ادب باشد!
مراجعه کنید به:
http://www.hamshahrionline.ir/News/?id=51305

Yazıları Latin əlifbasında görmək için, mətni kopi eləyib gedin Köçürgə`yə:

köçürgə yazılımı