Sunday, June 22, 2008

صعود با پاياني بزرگ

بهانه مطلب قبلي وبلاگ(با عنوان بازي دوستانه واقعي) عكسي* در سايت روزنامه لوس آنجلس تايمز بود، راجع به حواشي پايان بازي تركيه و كرواسي كه در آن كلاسنيچ عميقا متأثر است و شن تورك و تونجاي به او دلداري مي دهند. بالشخصه فكر مي كنم اين قسمت بسيار ارزشمندتر از برد و پيروزي و صعود به مرحله بعد است. تركها كه به غلط معروف به بازي خشن هستند قبلا هم از اين دست كارها زياد كرده اند، مثل بازي كره و تركيه در جام جهاني فوتبال 2002و اين مطلب هم ترجمه فارسي گزارش مربوط مي باشد:


تركيه با يك پايان بزرگ صعودكرد

نويسنده: گراهام ال. جونز، نويسنده كادر لوس آنجلس تايمز / 21 ژوئن 2008

آخرين شوت نهايي مسابقه در وقت اضافي زده مي شود، و تركيه بر كرواسي در ضربات پنالتي غلبه مي كند

خيز شگفت آور و نامحتمل تركيه در مسابقات قهرماني فوتبال 2008 اروپا در روز جمعه هنگامي ادامه پيدا كرد كه با شكست 3-1 كرواسي در ضربات پنالتي و در پي تساوي ناشي از دو گل سريع اواخر وقت اضافي بازي مرحله يك چهارم نهايي همراه شد.

صمحنه هاي استاديوم ارنست هاپل وين كاملا غير عادي و فوق العاده بود.

پس از بازي كلا يكنواخت و كسل كننده در نود دقيقه اصلي و يك 28 دقيقه ديگر محتاطانه از سوي دو تيم در وقتهاي اضافي ، و در حاليكه كرواسي چند موقعيت خوب را آفريد و هدر داده بود، بازي در دو دقيقه آخر از اين رو به آن رو شد.

ابتدا، دروازه بان كهنه كار تركيه، روشتو رچبر كه جاي دروازه بان اصلي اما محروم يعني وولكان دميرل را گرفته بود، هنگامي كه نتوانست با دست توپ را كنترل كند و به دنبال آن، دروازه را ترك كرد تا توپ را لوكا مورديچ بگيرد، لوكا هم توپ را به سوي ايوان كلاسنيچ فرستاد تا ايوان هم با ضربه سر دروازه خالي را باز كند.
و بدينترتيب صد و نوزدهمين دقيقه بازي، تبديل شد به جشن كرواتها، اما به سوي ديگري چرخيد.
در حاليكه دوار ايتاليايي روبرتو روزتتي آماده مي شد تا سوت پايان مسابقه را بدمد، سئميه شنتورك با ضربه پاي چپ خود كه با تغيير جهت همراه شد تا به دور از دستان استيپ پلتيكوسا درون دروازه كرواسي جاي گرفته و نتيجه به يك-يك تبديل شود.

گل آخر و دوم روحيه كرواسي را در هم شكست، به طوري كه بازيكنان قادر به ايجاد انگيزه كافي در خود براي ادامه در ضربات پنالتي نبودند.
داريژو سرنا تنها گل كرواسي را در ضربات پنالتي به ثمر رساند، در حاليكه مورديچ و ايوان راكيتيچ ضربات را به خارج از چارچوب دروازه فرستادند و شوت ملادن پتريچ هم توسط رچبر 35 ساله، كسي كه يكي از مهره هاي درخشان تركيه جهت كسب مقام چهارمي تركيه در جام جهاني 200 بود، مهارشد(اينجا گزارشگر لوس آنجلس تايمز اشتباه كرده! آن موقع تركيه سوم شد).
براي تركيه، آردا تورهان، سئميه شن تورك و حميد آلتين توپ ضربات پنالتي را با موفقيت به گل تبديل كردند تا تركها يكي از چهار تيم نهايي جام باشند.

كرواسي در طول بازي دو بار مي توانست گل بزند. يكي ضربه آزاد پشت محوطه جريمه ايويچا اوليچ مهاجم در دقيقه نوزده بود، كه توسط رچبر با يك شيرجه مهار شد و دقيقه 83 بازي نيز با يك دست جلو ريختن دروازه تركيه را گرفت.
اما اين بازي براي كرواتها نبود. چنانكه مربي آنها اسلاون بيليچ گفت: «اين براي هميشه در ذهن من باقي خواهد ماند».

مربي تركيه، فاتيح تئريم، كسي كه تيم جام جهاني 2002 را نيز بر عهده داشت(اين هم گاف دوم لوس آنجلس تايمز! مربي آن زمان تركيه شئنول گونش بود)، گفت: «من به بازيكنانم گفته ام كه هرگز تسليم نشوند.»
در بازي قبلي، تركيه 2-0 از جمهوري چك عقب بود، اما با زدن يك گل در دقيقه 75 و دو گل در سه دقيقه پاياني، نتيجه بازي را به برد 3-2 تغيير داد. و در بازي قبلتر، گل پيروزي بخش تركيه در وقت تلف شده بازي بود، به ثمر رسيد.

تركها در مرحله نيمه نهايي در روز چهارشنبه با آلمان بازي خواهند كرد.


* ) توضيح عكس:
سئميه شنتورك(چپ) و تونجاي شانلي (راست) درحال آرامش دادن به ايوان كلاسنيچ بعد از غلبه بر كرواسي در ضربات پنالتي در مسابقه مربوط به مرحله يك چهارم نهايي روز جمعه وين هستند./ عكس از روبرت جائگر
Source: LA Times

No comments:

Yazıları Latin əlifbasında görmək için, mətni kopi eləyib gedin Köçürgə`yə:

köçürgə yazılımı